Blogi

Vastuullisuudesta ja tottelevaisuudesta

Vaimoni puoliksi pakottamana katsoin dokumentin Yhdysvalloissa 60-luvulla tehdystä kokeesta, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten mm. toisessa maailmansodassa natsien tekemät joukkomurhat olivat mahdollisia, miten niin monet ihmiset pystyivät sellaisiin julmuuksiin. Tässä Stanley Milgramin laatimassa kokeessa koehenkilöt valittiin ”sattumanvaraisesti” opettajiksi, jotka kysyivät yksisuuntaisen radion välityksellä toisessa huoneessa olevalta oppilaalta oikeita sanapareja. Väärästä vastauksesta opettaja antoi oppilaalle sähköiskun, jonka suuruus kasvoi aina kunkin väärän vastauksen jälkeen. Etukäteen oli kerrottu, että ne ovat kivuliaita, mutta pysyviä vaurioita ei jää. Noin puolessa välissä sähköiskujen voimakkuutta oppilas alkoi ulvoa kivusta ja pyytää kokeen keskeyttämistä. Oikeasti tämä ei tietenkään saanut mitään sähköiskuja, vaan kaikki oli lavastettua. Koehenkilöt poikkeuksetta tunsivat olonsa tukalaksi, eivätkä olisi halunneet jatkaa, mutta kun kokeen valvoja käski tiukasti, 65 % kaiken kaikkiaan yli 600:sta koehenkilöstä vei kokeen loppuun. Tässä todettiin, että auktoriteetin vaikutus ihmisen käyttäytymiseen on käsittämättömän suuri. Ihminen sysää helposti vastuun toiminnastaan auktoriteetille ja toimii täysin vaston omia eettisiä periaatteitaan, pelottavaa.

Pari päivää myöhemmin luin artikkelin dieselautojen päästöistä. Eräs konsernihan ryvettyi viime vuonna kovasti päästöjen huijauksessa. Siellä se oli virallisesti vain pienen joukon päättämä asia, josta esimerkiksi yhtiön ylin johto ei tiennyt mitään. No nyt kun autojen päästöjä on tutkittu lisää, on todettu, että dieselhenkilöautot päästävät moninkertaisesti typen oksideja normeihin ja esimerkiksi raskaaseen liikenteeseen verrattuna, mikä tuntuu käsittämättömältä. Normeja kierretään mitä ihmeellisimmin keinoin, esim. eräs ranskalainen automerkki oli keksinyt, että heidän typen puhdistuksensa toimii vain kun ulkolämpötila on yli 17 astetta. Säädöksissä kun on määritelty, että puhdistuksen saa kytkeä pois, jos moottori voi vaurioitua, ja nämä moottorit on rakennettu siten, että alle 17 asteen lämpötilassa moottori voi vaurioitua puhdistusjärjestelmän päällä ollessa.

Olin löytävinäni analogian näiden kahden asian kesken. Näin laajoissa päästönormien kierroissa lukuisten yhtiön työntekijöiden on pakko olla tietoisia asiasta. En voi uskoa, että kaikkien moraali olisi niin löyhä, että he noin vain tyytyväisenä toimisivat tuolla tavalla yhteiskuntaa vahingoittavasti, kaikki tietävät nykyään, millainen ongelma huono ilmanlaatu on suurkaupungeissa. Kuitenkin mitä ilmeisimmin siellä nojataan muutamaan auktoriteettiin ja yksittäinen työntekijä ei itse kanna vastuuta teoistaan, vaan toteaa vaan toimineensa ohjeiden mukaan, kuten tuossa 60-luvun testissä todettiin.

En usko, että näitä asioita saadaan kuriin normeja tiukentamalla, aina löytyy porsaanreikiä kierrettäväksi, enkä missään nimessä ole lisäsääntelyn puolustaja. Sääntelyn toimivuudesta esimerkki on medical puolen CE-merkittyjen tuotteiden valvonta. Vaatimukset siellä ovat kasvaneet merkittävästi ja dokumentaatioon käytettävä työmäärä lisääntynyt moninkertaisesti, mutta ainakaan meidän valmistamiemme CE-merkittyjen tuotteiden osalta en koe potilasturvallisuuden lisääntyneen tämän vuoksi merkittävästi, kustannusten kyllä. Tässä on enemmänkin kyse johdon vastuullisesta asenteesta, mallista, miten toimitaan moraalisesti ja eettisesti oikein. Lisäksi uskon avoimuuteen näiden asioiden käsittelyssä. Markkinataloudessa ei päde enää Iggy Popin lausahdus: ”There’s no publicity as bad publicity.” Vastuullisia kuluttajia on nykyään entistä enemmän ja vaihtoehtojen maailmassa jokainen osaa äänestää jaloillaan. Ainakaan meidän konserniimme ei hankita erään ranskalaisen automerkin autoja työsuhdeautoiksi.

Share
Yhteydenottolomake
Ota meihin yhteyttä

Ota yhteyttä oheisella lomakkeella. Viestissä voit kertoa tarkemmin mistä olet kiinnostunut tai miten voimme auttaa. Olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

*Tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia.